rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Saturday, August 22, 2009

Ahlan ya Ramadhan al-mubarak

Ahlan ya Ramadhan….bulan yang penuh dengan keberkatan. Pada bulan ini akan dipenuhi dengan rahmat dan keampunan daripada Allah kepada hamba-hambanya. Oleh itu, marilah kita sama-sama mengimarahkan bulan mulia ini. Semoga ramadhan yang datang ini akan memberi kebaikan kepada diri kita untuk menjadi insan yang lebih baik demi mencari keredhaannya.

“Hai orang-or ang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelumkamu, agar kamu bertaqwa. (QS Al Baqarah: 183).“Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu adalah yang paling bertaqwa.” (QS Al Hujurat: 13

Berpuasa bukan bermakna kita hanya menahan diri dari lapar dan dahaga malah lebih dari itu dengan menjauhi hal-hal yang dapat mengurangi dan menggugurkan nilai puasa Anda. Inti puasa adalah melatih kita menahan diri dari hal-hal yang tidak benar. Bila hal-hal itu tidak bisa ditinggalkan, maka nilai puasa kita akan berkurang kadarnya. Rasulullah saw. bersabda, “Bukankah (hakikat) puasa itu sekadar meninggalkan makan dan minum, melainkan meninggalkan perbuatan sia-sia dan kata-kata bohong.” (HR. Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaimah). Rasulullah saw. juga berkata, “Barangsiapa yang selama berpuasa tidak juga meninggalkan kata-kata bohong bahkan mempraktikkanya, maka tidak ada nilainya bagi Allah apa yang ia sangkakan sebagai puasa, yaitu sekadar meninggalkan makan dan minum.” (HR. Bukhari dan Muslim).

“Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan sepenuh iman dan kesungguhan, maka akan diampuni dosa-dosa yang pernah dilakukan.” (HR. Bukhari, Muslim, dan Abu Dawud)

Dalam melaksanakan puasa perlunya ada kesungguhan…salah satu bentuk kesungguhan dalam berpuasa adalah, melakukan makan sahur sebelum tiba waktu subuh. Rasulullah saw. menerangkan, “Makanan sahur semuanya bernilai berkah, maka jangan Anda tinggalkan, meskipun hana dengan seteguk air. Alah dan para malaikat mengucapkan salam kepada orang-orang yang makan sahur.”

Selain sahur, menyegerakan berbuka ketika magrib tiba, juga bentuk kesungguhan kita dalam berpuasa. “Sesungguhnya termasuk hamba Allah yang paling dicintai olehNya ialah mereka yang menyegerakan berbuka puasa,” begitu kata Rasulullah saw. Rasulullah saw. memberi contoh bersegera berbuka puasa walaupun hanya dengan ruthab (kurma mengkal), tamar (kurma), atau seteguk air. (HR. Abu Dawud dan Ahmad).

Selama berpuasa, jangan lupa berdoa. Doa yang banyak. Sebab, doa orang yang berpuasa mustajab. Ini kata Rasulullah saw., “Ada tiga kelompok manusia yang doanya tidak ditolak oleh Allah. Yang pertama ialah doa orang-orang yang berpuasa sehingga mereka berbuka.” (HR. Ahmad dan Turmudzi)

Demikianlah serba sedikit yang ingin Kami kongsikan tentang kelebihan bulan ramadhan ini.. Kami Lajnah SMPI induk mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak kepada seluruh kaum muslimin seluruh pelusuk dunia.



No comments: