rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, May 27, 2008

Penyelarasan Subjek

SUBJEK SELARAS SETIAP BATCH SESI 2008/2009

Tahun 4 batch 2005/2006

1. Pengajaran mikro Pendidikan Islam
2. KPBA (Penilaian)

-tentang subjek Pengurusan dalam Pendidikan Islam –yang masih ramai belum mengambilnya- pihak kami masih belum menerima kata putus dari pihak pengurusan sama ada dari pensyarah atau Program sendiri. insyaAllah akan diuruskan dan keputusannya hanya diketahui pada minggu tambah gugur. Sila layari blog ini untuk mengetahui perkembangan selanjutnya.

Tahun 3 batch 2006/2007

1. KPBA (Membaca dan Menulis)

-sila ambil Prinsip Teknologi dan Asas Penyelidikan dalam Pendidikan di Malaysia jika belum ambil lagi. Juga Subjek Nazariah al-Hukm (Ammar Abdullah Naseh Alwan) – difahamkan majoriti masih belum mengambilnya (ini subjek Pengajian Islam sahaja).

Tahun 2 batch 2007/2008

1. KPBA (Pertuturan dan Penulisan)
2. Falsafah Pendidikan Islam (IXEB2108)
3. Psikologi Pendidikan (PPET2104)

Subjek lain yang disenaraikan ketua batch ialah Pengantar Usuluddin, Mustolah Hadis, Madkhal Tafsir, Fiqh Ibadat, An Nubuwwah war Risalah dan Penilaian dalam Pendidikan Islam- yang menjadi pilihan kepada batch tahun 2.


*penyelarasan ini dibuat sebelum senarai tawaran subjek keluar, namun semua subjek yang diselaraskan adalah di Fakulti Pendidikan sahaja. Subjek lain di APIUM adalah di atas kesesuaian jadual masing-masing dan juga budi bicara ketua batch. Subjek yang diselaraskan di atas adalah hasil perbincangan dan persetujuan ahli mesyuarat kabinet setiap batch. Penyimpangan dari saranan di atas dimohon jangan berlaku demi kemaslahatan semua. Walaubagaimanapun jika ada yang sudah ambil subjek di atas terpulang kepada diri sendiri untuk ambil subjek lain. Namun hakikatnya sudah menjadi kelaziman dalam SMPI diselaraskan beberapa subjek tertentu supaya tidak berlaku keciciran dan juga untuk mengelakkan mengganggu batch lain terutama senior yang sudah ‘nak Latihan Mengajar. Jika berlaku masalah kerana keingkaran diri untuk mematuhi perancangan di peringkat batch, maka tidak dapat tidak akan mengganggu tugas pimpinan Lajnah dan juga Pengurusan Program Pendidikan Islam (seperti tidak dapat Latihan Mengajar kerana tidak cukup jam kredit atau tercicir subjek dsb). Pendek kata, bersedia mengikut arus. Usah menyongsang arus dan ikut haluan sendiri. Sebagai majoriti siswa di Akademi Pengajian Islam seharusnya kita bersatu dalam apa jua hal, keadaan dan masalah sekalipun.

No comments: